Recent Post

25 June 2013

Kesian mereka... Bos tak prihatin ke?

Jun 2013 berlaku lagi jerebu yang teruk di Malaysia. Boleh dikatakan setiap tahun berlaku jerebu ni disebabkan kerakusan manusia dalam mengejar keuntungan semata-mata dan pentingkan diri sendiri. Sememangnya manusia sendiri yang akan membangunkan dan memusnahkan bumi, sesuai dengan apa yang disebutkan dalam Al-Quran: “Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". (Al-Baqara 2:30).

Apa yang kita sebagai orang awam boleh lakukan adalah berdoa meminta bantuan daripadaNya dan berusaha melakukan sesuatu seperti membantu orang lain dengan memberikan panduan bagi menjaga keselamatan diri dan keluarga agar sekurang-kurangnya dapat mencegah daripada memudharatkan kesihatan. Menulis di Facebook atau di blog seperti saya juga amat baik untuk memberi teguran yang membina ke arah kebaikan.

Jadi, blog saya kali ini adalah ingin menegur dan memberikan renungan kepada pihak yang terlibat atau majikan khususnya agar jangan pentingkan diri sendiri dan membiarkan pekerja bawahan terima padah daripada kecuaian atau 'over looked' tentang keselamatan dan kesihatan mereka.

Perkara ini sepatutnya tak patut dibiarkan. Apa salahnya jika ketua atau penyelia cepat-cepat ambil dulu duit poket sendiri dan belikan 'mask' untuk mereka?



Tak terkecuali juga kepada perniagaan yang melibatkan pernafasan seperti mengecat dan sebagainya. Tidak dinafikan majikan memang lepas tangan. Ya, memang sebilangan besar majikan sebegitu. Sekarang dah tahu kan? Tunggu apa lagi, bertindaklah sekarang juga!



1 comment: